reklama

Od augusta zaplatíte viac a dostanete menej

Nevadilo mi keď sa v júni začalo s redukciami na minibusových linkách, nakoľko som si vedomý, že v DPB dosiaľ neobjavili ekonomické perpetum mobile. Z rovnakého dôvodu som schvaloval zvýšenie cestovného od 1.8. (ktoré nie je prijemné, ale bohužial nutné). Napriek tomu musím v tejto chvíli skonštatovať, že postup, ktorým chcú DPB a mesto bojovať proti vzniknutým problémom nie je celkom štastný.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (20)

Aby sme si to zhrnuli. Posledných pár rokov boli "pri moci" Ďurkovský (na úrovni mesta) a Záhradník (v DPB) a ťažko sa hodnotí, ktorý z nich spôsobil organizácií za ktorú zodpovedal väčšiu škodu. Tak či onak obe organizácie skončili v celkom slušných finančných problémoch, ktoré teraz treba hasiť.

Začiatkom tohto roka sa diskutovalo o tom, či riešiť situáciu zvýšením cestovného, alebo (ďalšími) redukciami liniek a spojov MHD. V tej dobe som podporoval (a to stále platí) zvýšenie cestovného a to z dvoch dôvodov. Jednak si myslím, že na ďalšie redukcie (až na niekoľko drobností a samozrejme Dlhé Diely kde bolo zavedených mnoho zbytočných liniek s politickou motiváciou) už priestor nie je. Druhý dôvod je, že jednoducho bolo odôvodnené - posledné plošné zdražovanie sa udialo v máji 2004, pričom k menšiemu zvýšeniu cestovného došlo pri prechode na euro a zmene štruktúry lístkov v januári 2009 (to sa ale dotklo minima cestujúcich, keďže drvivá väčšina využíva predplatné cestovné lístky - električenky). Pre zaujímavosť som pár mesiacov dozadu počítal koľko by mali stáť jednotlivé druhy lístkov keby sa zvýšili len o cenu inflácie - a výsledok boli vyššie sumy ako tie nakoniec platné od 1.8.2011.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Čiže samotné zdražovanie je podľa mňa v poriadku. Problém je, že DPB pokračuje aj v redukciách: od rovnakého dňa ako sa zvýši cestovné bude zhoršená kvalita cestovania na 11 denných linkách (niekde ide o podstatnejšie, niekde menej podstatné zmeny, to teraz nie je až tak dôležité) a v noci pred pracovným dňom budú nasadzované kratšie vozidlá na niektoré nočné linky (vrátane napr. veľmi vyťaženej N21) - mimochodom úplne ignorujúc fakt, že práve cez prázdniny je vyťaženosť nočných liniek pred pracovným dňom vyššia ako cez školský rok. A je otázne či je toto koniec redukcií.

Otázka teda znie: akokoľvek je zdraženie oprávnené, ako prídu cestujúci k tomu, že ho sprevádza ďalšie zhoršovanie kvality MHD?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na to nadväzuje, podľa mňa najzávažnejšia otázka: Pomôže toto DPB? Skúsme si popísať niekoľko javov, ktoré nastanú od augusta:
a) Časť ľudí bude nasrdená, lebo sa zvýšilo cestovné
b) Časť ľudí bude nasrdená, lebo sa znížila kvalita MHD (či už ide o augustove, alebo predchádzajúce redukcie)
c) Časť ľudí bude ešte viac nasrdená, lebo sa to stalo naraz (v podstate to čo je v nadpise - zaplatia viac, dostanú menej)

Všetky tieto faktory môžu prispieť k dvom veciam: zvýšeniu počtu ľudí, ktorí využijú inú formu dopravy (= výpadok tržieb) a zvýšeniu počtu cestujúcich, ktorí začnú cestovať na čierno (= výpadok tržieb). Mimochodom, 90 dňová nezľavnená električenka sa Vám oplatí len v dvoch prípadoch: buď ste človek čo jednoducho nekradne, alebo Vás revízor chytí aspoň 2 krát za mesiac (rátam s tým, že pokuta bude 70 EUR a ďalej bude existovať zľava 10 EUR pri zaplatení do 5 pracovných dní; 90 dňová električenka bude stáť 66 EUR, čo je o 6 viac ako včas zaplatená pokuta). Koľkých z Vás kontroluje revízor 2 a viac krát za 3 mesiace? A to nehovorím o tom, že pokiaľ niekomu nevadí celú cestu dávať pozor tak ho väčšina revízorov nechytí, lebo vie včas vystúpiť. Tržby DPB od cestujúci s obyčajným (nezľavneným) cestovným sú teda do veľkej miery závislé na tom, koľko ľudí jednoducho z princípu na čierno nechodí. Je otázka či súčasné zvyšovanie cestovného a znižovanie kvality nespôsobí zníženie tejto skupiny a výpadok tržieb.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Výpadok tržieb bude tiež následkom toho, že ďalšia časť ľudí sa presunie napr. do individuálnej automobilovej dopravy. V prípade ak sa to stane vo väčšej miere (čo sa pri ďalších redukciách zrejme stane, špeciálne v spojení s miernym oživovaním ekonomiky) môže to spôsobiť tiež zvýšenie nákladov: v meste budú väčšie kolóny, vozidlu MHD bude trvať dlhšie prejdenie trasy, bude treba vypraviť viac vozidiel (a teda zaplatiť viac vodičov, prípadne tie vozidlá nakúpiť) a v zápche sa zbytočne spotrebuje viac nafty/plynu. V konečnom dôsledku to mesto/DPB vyriešia ďalšiou redukciou a tak dookola (ako sa to opakuje už od 90. rokov).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Celý tento stav je výsledkom nie len nezodpovedného predchádzajúceho vedenia mesta a DPB, ale aj nekoncepčného prístupu mesta, ktoré finančné problémy DPB dlhodobo rieši ďalším redukovaním a v konečnom dôsledku tým opäť zhoršuje stav, keďže dráždi ľudí, ktorí potom z MHD buď odídu, alebo začnú jazdiť načierno a tržby sa zas znížia. V kombinácií so súčasným zvyšovaním cien to môže mať následky ešte znásobené.

Nebudem sa tváriť, že poznám riešenie na problémy DPB, lebo ich naozaj nepoznám. Mám však obavy, že toto ním naozaj nie je. Pre začiatok by možno bolo vhodné skúsiť pokusne začať tendrovať niektoré linky MHD externému dopravcovi - úspech síce nie je zaručený, ale nemalo by ísť o neúspech zhoršenie a v zahraničí to funguje. Mesto by jednoducho vyhlásilo súťaž na dopravcu (s dostatočným časovým predstihom pred zmenou dopravcu) na určitom zväzku liniek (osobne by som pre začiatok zvolil linky 20, 22, 23 a 28, keďže v tej časti mesta DPB absentuje vozovňu a musí vykonávať veľa prejazdov "naprázdno"), stanovilo kvalitatívne kritéria (napríklad autobusy musia byť nízkopodlažné a mladšie ako 10 rokov) a následne by z dopravcov, ktorí by kritéria splnili vybralo najlacnejšieho. Aby sa zabranílo tomu, že výsledná ponuka bude drahšia ako mesto platí dnes, ponuku zašle aj DPB a to vo výške dnešnej ceny - to znamená, že ak dnešnú cenu nikto nepodlezie, bude to ďalej robiť DPB ako doteraz. Samozrejmosťou by muselo byť, že dopravca sa tarifne integruje so zvyškom MHD aby sme nedopadli ako v Banskej Bystrici.

Každopádne, ak sa má problém financovania MHD v Bratislave vyriešiť, nesmie ísť o nekoncepčné redukovanie, ale musí sa kompletne zmeniť prístup mesta k tejto službe verejnosti.

Samo Muránsky

Samo Muránsky

Bloger 
  • Počet článkov:  3
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Človek. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáBratislava

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu