Tvrdenia magistrátu o preprave invalidov v IDS vs. fakty

Autor: Samo Muránsky | 13.5.2013 o 10:36 | (upravené 13.5.2013 o 12:32) Karma článku: 9,34 | Prečítané:  1221x

Jednotné podmienky pre prepravu invalidov na území Bratislavy nebudú, integrovaný dopravný systém sa tak rozpadá ešte skôr ako ho vôbec spustili. Ešte zarážajúcejšie sú však magistrátom prezentované dôvody.

 Samo Muránsky

V prvom rade chcem upozorniť, že v článku sa nechcem venovať samotnej téme toho či má byť preprava ŤZP bezplatná - o tom sa už popísalo dosť a zrejme každý z čitateľov na to už názor má (môj názor som zaslal ešte vo februári jednému z mestských poslancov, kópiu môjho e-mailu si môžete prečítať tu). Chcem však reagovať na vyjadrenie magistrátu podľa ktorého budú v rámci IDS aj na území mesta platiť rôzne podmienky pre MHD a regionálnu dopravu.

Na úvod si zhrňme ako táto "kauza" vznikla: Poslanci mesta a župy schválili v decembri zavedenie Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji (IDS BK), ktoré malo nastať v marci (čo sa nestalo - viac informácií tu). Niekedy vo februári si poslanci všimli, že v rámci zjednocovania podmienok zrušili bezplatnú prepravu pre držiteľov preukazov ŤZP a ŤZP-S, pričom ju nahradili zľavnenou prepravou. Nastal absurdný stav kedy poslanci na zastupiteľstve hromadne kritizovali niečo čo sami schválili. Koncom februára sa tak schválilo dočasné opatrenie podľa ktorého sa držitelia týchto preukazov budú na linkách Dopravného podniku Bratislava do konca júna prepravovať bezplatne (zatiaľ čo u ostatných dopravcov platia zľavnené cestovné). Následne sa malo riešiť čo ďalej od júla.

Včerajšia tlačová správa k tejto téme sa dá považovať za prejav buď totálnej nekompetentnosti, alebo jednoducho klamstva zo strany magistrátu. Ak aj odmyslíme použité formulácie typu "rokovania so Železnicami Slovenskej republiky" a "Železnice Slovenskej republiky musia mať jednotný cenový výmer" (ŽSR nezabezpečujú osobnú dopravu od roku 2002), ktoré mohli vzniknúť v tlačovej agentúre a nie na magistráte (ťažko povedať kto ten text skutočne písal), samotné použité argumenty sú zarážajúce. V princípe mesto argumentuje, že dopravcovia nemôžu mať rôzne tarifné podmienky pre Bratislavu a pre zvyšok kraja, resp. štátu.

"Problém podľa Andrassyho je v tom, že železnice musia mať jeden cenový výmer v rámci celého Slovenska a nemôžu nastaviť systém podľa regiónov či miest"
Fakty:
Už dnes Železničná spoločnosť Slovensko uplatňuje odlišnú tarifu pre Tatranské elektrické železnice, pričom aj v tomto prípade dochádza k niektorým rozdielom v zľavách (na TEŽ existuje len obyčajné a zľavnené cestovné, na rozdiel od zvyšku železníc kde existuje viacero rôznych cenníkov pre rôzne skupiny cestujúcich). Ďalej si treba uvedomiť, že preprava na úseku železníc zaradenom do IDS sa neriadi iba celoštátnym cenovým výmerom a prepravným poriadkom ŽSSK, ale tiež prepravným poriadkom IDS (cestujúci si sám vyberá ktorá tarifa sa uplatní - buď cestuje podľa celoštátnej tarify platnej iba na železnici, alebo podľa tarify IDS platnej aj v MHD a regionálnych autobusoch) a tu reálne existujú rozdiely v poskytovaných zľavách. Napríklad podľa celoštátnej tarify sa dôchodcovia vo veku 60 - 69 rokov prepravujú za bežné cestovné (ak si nekúpia zľavovú kartu Senior RailPlus), zatiaľ čo podľa tarify IDS budú mať nárok na zľavnené cestovné. Podobne tarifa IDS môže stanoviť bezplatnu prepravu držiteľov preukazov ŤZP a ŤZP-S na území tarfiných zón 100 a 101 (mesto Bratislava), hoci v celoštátnom cenníku sa nenachádza.

"Regionálny autobusový prepravca má podobný problém, tiež nemôže mať inú zľavu v rámci Bratislavy či kraja ako inde na Slovensku."
Fakty:
Už roky si každý samosprávny kraj vydáva cenový výmer samostatne, teda v každom kraji platia iné tarifné podmienky - to zahŕňa aj rôzne stanovené zľavy. Napríklad v Trenčianskom či Žilinskom kraji sa vo vybraných časoch mimo špičky poskytuje zľavnené cestovné pre seniorov nad 62 rokov, zatiaľ čo vo väčšine iných krajov takáto zľava neexistuje. Ďalej napríklad v banskobystrickom regióne sa bezplatne prepravujú deti do troch rokov a staršie deti už za zľavnené cestovné, čo sa opäť líši od podmienok platných v iných krajoch. V Banskobystrickom kraji tiež existuje zvláštne cestovné pre deti z rodín v hmotnej núdzi - opäť zľava ktorá inde neexistuje. Myslím, že toto stačí ako dôkaz, že kraj si môže stanoviť zľavy nad rámec zákona a zľavy nemusia byť jednotné v celej republike. Ďalej neviem o právnej norme, ktorá by zakazovala poskytovať určitú zľavu len v určitom úseku/na určitom území (v tomto prípade na území zón 100 a 101). Ak ju niekto pozná, budem rád keď ju v diskusií doplní, zatiaľ som ale presvedčený, že neexistuje.

"Vo vlakoch a v regionálnych autobusoch preto pre držiteľov preukazu ŤZP ostáva polovičná zľava na cestovných lístkoch."
Fakty:
V železničnej doprave držitelia preukazov ŤZP nemajú polovičnú zľavu, ale zvláštne cestovné, ktoré je o čosi nižšie ako bežné "polovičné" cestovné.

Fungovalo to tak aj doteraz, kde je problém?
V prvom rade je problém v tom, že magistrát používa argumenty, ktorá absolútne nie sú platné. To znamená, že buď účelovo klame, alebo sú jeho pracovníci absolútne nekompetentní - môžte si sami vybrať čomu z toho veríte a čo je podľa vás horšie. Možnou motiváciou pre účelové zavádzanie je, že magistrát jednoducho nechce dotovať bezplatnú prepravu ŤZP na linkách Slovak Linesu a ZSSK.

Ďalej je problém v tom, že sa nám rozpadá integrovaný dopravný systém ešte skôr ako vznikol. Áno, doteraz to fungovalo presne tak ako to bude fungovať aj naďalej - ŤZP zadarmo v MHD, zatiaľ čo inde platia cestovné. Lenže doteraz sme v Bratislavskom kraji nemali integrovaný dopravný systém, teda rôzne podmienky u rôznych dopravcov boli v podstate samozrejmými. Integrovaný dopravný systém však má byť založený najmä na jednotných podmienkach prepravy, aby cestujúci vôbec nemusel riešiť s akým dopravcom, či akým druhom dopravy cestuje - žiadne delenie na MHD a prímestskú dopravu. To zvyšuje prehľadnosť, atraktivitu verejnej dopravy a zároveň pomáha zefektívňovať dopravnú obsluhu - napríklad raz sa môže stať, že zistíme že pre obsluhu nejakej časti mesta majú cez víkend dostatočnú kapacitu (a primeraný interval) prímestské autobusy a tak tam počas víkendov predstane jazdiť MHD. V skutočnom IDS to nikomu nevadí, lebo prímestský autobus je v rámci mesta ekvivalentný k MHD - platí rovnaká tarifa, pre cestujúceho sa mení iba to že pri nástupe sa vodičovi musí preukázať lístkom/električenkou. Avšak v našom pseudo-IDS by týmto krokom zrazu držitelia preukazov ŤZP prišli o bezplatnú prepravu do danej oblasti a teda z politických dôvodov by sa radšej ďalej do danej oblasti prevádzkovali prázdne autobusy MHD. Ďalej pre obyvateľov niektorých častí Bratislavy (napríklad Záhorskej Bystrice) môže byť po prípadnej realizácií dopravnej optimalizácie veľmi atraktívne cestovať prímestskými autobusmi, ktoré napríklad zo spomínanej Záhorskej Bystrice premávajú v špičke vo veľmi atraktívnom intervale a ponúkajú alternatívne spojenie. Pri jednotnej tarife sa veľmi ľahko môžu stať neoddeliteľnou súčasťou mestského dopravného systému - avšak nie pre držiteľov preukazov ŤZP pre ktorých jednotná tarifa platiť nebude. Pripomeňme si ešte existenciu Devínskeho Jazera - ide o miestnu časť mestskej časti Devínska Nová Ves (a teda súčasť Bratislavy), pričom obsluha je tu zabezpečená výlučne vlakmi - MHD sem nepremáva. Pre obyvateľov tejto časti budú napriek spusteniu IDS naďalej platiť iné tarifné podmienky ako pre zvyšok Bratislavčanov.

Čo nikto zrejme ešte neriešil je ako do tohto celého zapadnú "prímestské linky MHD" - teda linky ktoré prevádzkuje Dopravný podnik Bratislava a dnes ich prezentuje ako "MHD" hoci v skutočnosti ide o prímestské linky. Prestane platiť bezplatná preprava ŤZP na linkách 630, či 801? Alebo na linke 630 v rámci mesta platiť bude a na linke 801 v rámci mesta nie (vysvetlenie problematiky)? A ako spĺňa zásady integrovaného dopravného systému skutočnosť, že pri ceste z centra Bratislavy do Marianky či Chorvátskeho Grobu zaplatí cestujúci s preukazom ŤZP u jedného dopravcu cestovné už od nástupnej zastávky a u druhého dopravcu cestovné až od poslednej zastávky v Bratislave?

V neposlednom rade celý chaos a dezintegrácia ešte pred spustením integrácie jednoznačne dokazuje postoj magistrátu (a tiež niektorých ďalších zúčastnených subjektov) k integrovanému dopravnému systému. Tento sa vyznačuje najmä ignoráciou základných zásád IDS, zavádzaním rôznych výnimiek, ktoré komplikujú systém (špeciálne odporúčam nezmyselné pravidlá pre mestskú kartu, keďže za 2,5 roka existencie tejto karty mesto nebolo schopné vyriešiť jej plnú integráciu do IDS, pričom problémom sú len a jedine nedotiahnuté zmluvné vzťahy) a v neposlednom rade laxnosťou pri zavádzaní IDS (napríklad od decembra 2013 sa mali zaviesť aj jednorazové lístky IDS - to sa nestane, lebo mesto ešte stále nebolo schopné vyhlásiť nový tender na dodávateľa nového odbavovacieho systému pre DPB - pričom vyhlásenie tendra pôvodne avizovalo už na január 2013).

Už samotná skutočnosť, že by na území zón 100 a 101 mali platiť odlišné podmienky ako vo zvyšku kraja je istým krokom proti integrácií, hoci ešte akceptovateľným. Avšak to, že ani len na území týchto zón nebudú platiť jednotné podmienky je úplne popretie podstaty integrovaného dopravného systému. Je teda otázne, či súčasne vedenie mesta má skutočný záujem na realizácií kvalitnej integrovanej dopravy. Jeho kroky zatiaľ vedú len k dezintegrácií a komplikovaniu podmienok ešte predtým ako sa nejaka integrácia vôbec zaviedla.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KULTÚRA

Trump nie je taký hlúpy, ako ho hrám ja, pripúšťa herec Alec Baldwin

Americký herec dokonalo zosmiešňuje budúceho prezidenta. Prestane, len keď Trump splní jeho podmienku.

SVET

Člověk v tísni: Z Donecka nás vyhnala aj ruská propaganda

Ruské médiá tvrdia, že humanitárna pomoc je využívaná na špionáž, hovorí JAN MRKVIČKA.


Už ste čítali?